Rekomendacijos institucijoms
Rekomendacijos įmonėms
Tvarumas Valstybės Valdomose Įmonėse
Tvarumo, o ypač tvarumo atskaitingumo klausimas, yra svarbus tiek privačioms, tiek valstybės (ir savivaldybių) valdomoms įmonėms. Įmonių tvarumo atskaitomybė yra reguliuojama Europos Komisijos – vadovaujantis ES Įmonių Tvarumo Ataskaitų Rengimo Direktyva (CSRD) įmonės privalo atsižvelgti į nurodytus reikalavimus ir parengti tvarumo ataskaitas. Skirtingi tvarumo ataskaitų rengimo reikalavimai priklauso nuo įmonių dydžių ir jų listingavimo akcijų biržose. Detaliau su reikalavimais, kokio dydžio įmonėms bei nuo kada yra privaloma rengti tvarumo (ESG) ataskaitas pagal CSRD direktyvą galite susipažinti lentelėse pateikiamomis žemiau.
Tvarumo tematikos aktualumas atsispindi ir EBPO leidiniuose. 2025 metų rugsėjį išleistame raporte detalizuojamas VVĮ bei SVĮ vaidmuo tvarumo lauke. Pagrindinis šio leidinio akcentas – VVĮ savo veiksmais ir darbais turi lyderiauti pasaulinėse rinkose ne tik gerosios valdysenos, tačiau ir tvarumo temose.
Valstybės valdomos įmonės yra vienos pagrindinių pasaulinės ekonomikos dalyvių, paskutiniais duomenimis sudariusios 126 iš 500 didžiausių pasaulio įmonių pagal pajamas bei 12% rinkos kapitalizacijos. Šios įmonės yra svarbios ne tik dydžiu, bet ir sektoriaus koncentracija: jos dažnai veikia strateginiuose ir daug ŠESD (šiltnamio efektą sukeliančių dujų) išskiriančiuose sektoriuose, tokiuose kaip energetika, transportas, komunalinės paslaugos ir sunkioji pramonė.
Atsižvelgiant į VVĮ svarba globalioje ekonomikoje 2024 metais EBPO peržiūrėjo VVĮ korporatyvinio valdymo gaires bei į jas įtraukė skyrių apie tvarumą, kuriame pateikiamos tikslinės rekomendacijos, pirmiausia skirtos valstybės nuosavybės subjektams ir, atitinkamais atvejais, VVĮ valdyboms. Naujosios rekomendacijos yra struktūruotos aplink keturis pagrindinius ramsčius:
- Valstybės, kaip savininkės, vaidmuo nustatant ambicingus ir konkrečius tvarumo lūkesčius.
- VVĮ valdybų vaidmuo ir atsakomybė įgyvendinant šiuos lūkesčius, integruojant tvarumą į strategijas ir operacijas.
- Tvarumo ataskaitų teikimas ir atskleidimas, siekiant skaidrumo ir patikimumo, derinant su tarptautiniais standartais.
- Atsakinga verslo elgsena ir suinteresuotųjų šalių įtraukimas, įskaitant aukštų sąžiningumo standartų užtikrinimą.
Detaliau su kiekvienu šių skyrių galite susipažinti EBPO ataskaitoje, kurioje yra detalizuojamas Valstybės, kaip savininkės vaidmuo, VVĮ valdybų svarba ir nešama atsakomybė, tvarumo ataskaitų teikimo detalizavimas, bei tvaraus verslo principai.
Korupcijos prevencija įmonėse – nuo ko pradėti?
Korupcija yra bene opiausias klausimas viešajame sektoriuje bei valstybės (ir savivaldybių) valdomose įmonėse. Nuolatos reiškiamos abejonės, ar įmonės veikia skaidriai, ar jos daro visus reikalingus veiksmus užtikrinti, kad įmonė veiktų pagal geriausius srities standartus. Siekiant ne vien užkirsti kelią korupcijos apraiškoms, tačiau pasirenkant tikslą ir neleisti rastis abejonėms, reikalinga taikyti geriausias srities praktikas ir nesitaikstyti su jokiomis korupcijos apraiškomis.
Konsultacijoms rekomenduojame kreiptis į srities profesionalus: Specialiųjų tyrimų tarnybą. Taip pat esame pasiruošę padėti ir mes – jei turite klausimų, rašykite arba skambinkite.
Susipažinimui pateikiame Specialiųjų tyrimų tarnybos parengtą antikorupcijos vadovą įmonėms.
Klausimo aktualumas atspindimas ir EBPO leidiniuose. 2018 metų rugpjūtį išleista analizė „Valstybės valdomos įmonės ir korupcija” (State-Owned Enterprises and Corruption). Šiame leidinyje aptariamos pagrindinės korupcijos apraiškos rizikos VVĮ, pateikiama apžvalga antikorupcinių instrumentų, pateikiamos rekomendacijos valstybės nuosavybės funkcijos vykdymui – rekomendacijos ką gali ir turėtų daryti valstybė, kaip aktyvus ir informuotas savininkas. Leidinys anglų kalba.

State-Owned Enterprises and Corruption
Corruption is the antithesis of good governance, and it is a direct threat to the purpose of state ownership. This report brings a comprehensive set of facts and figures to the discussion about the corruption risks facing state-owned enterprises (SOEs).
Korupcijos prevencijos politika VVĮ
Pažangios įmonės aiškiai ir nedviprasmiškai deklaruoja nulinės tolerancijos politiką korupcijos atžvilgiu. Pateikiame kelių įmonių pavyzdžius, kokias korupcijos prevencijos politikas yra įsidiegusios VVĮ.
Atkreipiame dėmesį, kad korupcijos prevencija nepasibaigia paskelbtu dokumentu – korupcijos prevencija apima ir praktines priemones anoniminiams pranešimams apie korupcijos apraiškas, ir aiškiai deklaruotą ir paisomą praktiką visuose įmonės valdymo lygmenyse.
EBPO rekomendacijos
Kitos rekomendacijos
Valstybės kontrolės auditų ataskaitos
Pasaulio banko leidiniai
Baltic Institute of Corporate Governance leidiniai
Praktinė informacija įmonėms
VKC gerosios patirties renginių ir kitos skaidrės
Vaizdo įrašai
Dažnai užduodami klausimai
Kas yra Valdymo koordinavimo centras (VKC) ir kokia jo paskirtis?
Valdymo koordinavimo centras (VKC) – Vyriausybės įsteigtas analitinis bei gerosios valdysenos principų įgyvendinimo centras, siekiantis užtikrinti nuoseklų ir profesionalų valstybės valdomų įmonių (VVĮ) valdymą. Centro vykdomos funkcijos apima platų VVĮ veiklos koordinavimo spektrą: nepriklausomų valdybos narių atranką, strateginių planų įgyvendinimo priežiūrą, analitinių ataskaitų rengimą ir VVĮ veiklos viešinimą, pagalbą formuojant VVĮ sektoriaus politiką bei konsultacijas gerosios valdysenos diegimo klausimais. VKC taip pat atstovauja Lietuvą EBPO valstybės nuosavybės ir privatizavimo praktikų darbo grupėje. Vienintelė VšĮ Valdymo koordinavimo centro savininkė yra valstybė.
Daugiau galite rasti čia: Apie mus.
Kas yra gerosios valdysenos indeksas?
VVĮ gerosios valdysenos indekso tikslas – įvertinti ir pamatuoti, kaip valstybės valdomos įmonės bei jas kontroliuojančios valstybei atstovaujančios institucijos įgyvendina pagrindines gerosios valdysenos praktikas, kurios apima Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (EBPO) rekomendacijas, Nuosavybės gairių, Skaidrumo gairių ir Atrankos gairių nuostatas bei kitus VVĮ veiklą reglamentuojančius dokumentus ir geriausias pasaulines praktikas. Šiuo metu tai yra vienintelis įrankis, kurio pagrindu įvertinama visų VVĮ bei jų dukterinių įmonių valdysenos kokybė ir atitiktis teisės aktų nuostatoms.
Daugiau galite rasti čia: Valdysenos indeksas.
Kas yra Kolegialūs organai?
Kolegialūs priežiūros ar valdymo organai (kolegialūs organai) laikomi viena iš svarbiausių efektyvios valstybės valdomų įmonių (VVĮ) valdysenos dalių. Šių organų sudarymui bei veiklos principams pasauliniuose VVĮ valdysenos standartuose taikomas ypač didelis dėmesys.
Daugiau apie juos galite surasti čia: Kolegialūs organai.
Kur rasti informaciją apie skelbiamas atrankas?
Daugiau apie atrankas galite surasti čia: Narių atrankos.
Kur rasti VKC parengtas ataskaitas?
Daugiau apie VKC rengiamas ataskaitas galite surasti čia: VKC ataskaitos.
Kaip susisiekti su VKC?
Kontaktai:
• El. paštas: info@governance.lt
• Telefonas: +370 620 73679
• Daugiau kontaktų: nuoroda į Struktūra ir kontaktai
Nuorodos
VšĮ Valdymo koordinavimo centro savininko teises įgyvendina Ekonomikos ir inovacijų ministerija
Svarbiausius poįstatyminius teisės aktus ir kitus svarbius VVĮ valdymo sprendimus priima Lietuvos Respublikos Vyriausybė
Finansinę bei nefinansinę informaciją apie visas VVĮ bei nuorodas į kiekvienos jų puslapius galite rasti skyriuje „Visos VVĮ”
Informaciją apie atliktus horizontalius VVĮ ir SVĮ bei kitus auditus galite rasti Valstybės kontrolės puslapyje
















































