Apie kolegialius organus
KOLEGIALIŲ ORGANŲ SUDARYMAS
Kolegialūs priežiūros ar valdymo organai (kolegialūs organai) laikomi viena iš svarbiausių efektyvios valstybės valdomų įmonių (VVĮ) valdysenos dalių. Šių organų sudarymui bei veiklos principams pasauliniuose VVĮ valdysenos standartuose taikomas ypač didelis dėmesys. Kolegialių organų funkcijos suprantamos kaip būtinos siekiant užtikrinti profesionalią ir kokybišką vadybą bei apribojant tiesioginę politinę įtaką valstybės valdomoms įmonėms. Pasauliniai standartai nurodo, kad valstybė turi siekti, jog VVĮ kolegialūs organai būtų depolitizuoti, turėtų pakankamą autonomiją efektyviam savo funkcijų įgyvendinimui bei būtų sudaryti vadovaujantis skaidrios ir profesionalios atrankos principais.
Siekiant įgyvendinti šias nuostatas, Lietuvoje VVĮ kolegialių organų sudėties ir atrankos principai yra detaliai įtvirtinti teisės aktuose. Pagrindinis teisės aktas, formuojantis atrankos procedūras bei nustatantis VVĮ kolegialių organų sudėties principus, yra Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės, valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės ar jos dukterinės bendrovės kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos aprašas (Atrankos gairės), patvirtintas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 631. Atrankos gairėse valstybė yra įtvirtinusi esminius principus:
- Autonomiškumas. Tai apima nepriklausomų kolegialaus organo narių paskyrimą bei apribojimus valstybės politikams dalyvauti šių organų veikloje. Visoms VVĮ taikomas reikalavimas, kad tiesiogiai akcininko (savininko) renkamame kolegialiame organe nepriklausomumo kriterijus atitinkantys nariai sudarytų ne mažiau kaip pusę kolegialaus organo narių. Tuo tarpu valstybės politikai ar politinio pasitikėjimo valstybės tarnautojai į VVĮ kolegialius organus skiriami būti negali.
- VVĮ kolegialūs organai sudaromi remiantis kompetencijų principų bei atsižvelgiant į konkrečios VVĮ veiklos specifiką ir strateginius tikslus. Teisės aktuose numatyta, kad VVĮ kolegialus organas privalo turėti tinkamas kompetencijas strateginio planavimo ir valdysenos srityje, finansų valdymo srityje bei ūkio šakos, kurioje veikia VVĮ, srityje. Kitos reikalingos kompetencijos formuojamos pagal individualų poreikį. Remiantis šiuo principu vykdoma kolegialaus organo narių atranka.
- Profesionali ir skaidri atranka. Nepriklausomų narių atrankai taikomos detalios atrankos procedūros, apimančios žingsnius nuo atrankos iniciavimo iki paskyrimo kolegialaus organo nariu. Nustatytos atrankos procedūros yra viešos bei vadovaujasi detalaus kandidatų patikrinimo principu, kai kandidatą įvertina tiek profesionali atrankų agentūra, tiek specialiai atrankai sudaryta atrankos komisija.
- Įgalinta. Valstybės valdomų bendrovių (VVB) kolegialių organų funkcijos nesiskiria nuo pasaulinių valdysenos praktikų, t. y. šie organai vadovaujasi visuotinai pripažįstamais korporatyvinės valdysenos principais: skiria ir atšaukia įmonės vadovą, tvirtina įmonės strategiją bei vykdo įmonės strategijos įgyvendinimo priežiūrą. Šiuo metu apribotos yra valstybės įmonių (VĮ) teisinį statusą turinčių VVĮ valdybų funkcijos, kurios daugiau veikia tik kaip patariamieji organai.
Siekiant užtikrinti, kad VVĮ nuosavybės funkcijos būtų atskiros nuo sektoriaus, kuriame veikia įmonė, reguliavimo funkcijų, į VVĮ kolegialius organus negali būti skiriami asmenys, kurių veikla ir atliekamos funkcijos yra susijusios su tos ūkio šakos, kurioje veikia įmonė, politikos formavimu.
Atsižvelgiant į VVĮ veiklos reikšmingumą, kolegialūs organai privalo būti sudaryti viešojo intereso įmonėse (dažniausiai tai didelių įmonių kategorijai priskiriamos VVĮ) bei įmonėse, kurios pagal Lietuvos Respublikos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbių objektų apsaugos įstatymą priskiriamos nacionaliniam saugumui užtikrinti svarbioms įmonėms. Kitos valstybės valdomos įmonės kolegialius organus gali sudaryti pasirinktinai. Valstybės valdomose bendrovėse gali būti sudarytos tiek stebėtojų tarybos, tiek valdybos (remiantis Akcinių bendrovių įstatymo nuostatomis), valstybės įmonėse (VĮ) – gali būti sudaromos tik valdybos.
REIKALAVIMAI KOLEGIALIŲ ORGANŲ NARIAMS
VVĮ kolegialūs organai sudaromi remiantis kompetencijų principu, t. y. kolegialus organas turi būti formuojamas taip, kad turėtų visas svarbiausias kompetencijas efektyviam darbui. Atrankos gairėse yra numatyti esminiai reikalavimai, kokius kriterijus turi atitikti į VVĮ kolegialų organą skiriami nariai. Šie kriterijai skirstomi į tris grupes:
- Bendrieji reikalavimai. Šie reikalavimai susiję su kolegialaus organo narių išsilavinimu, nepriekaištinga reputacija ir interesų konfliktų valdymu.
- Nepriklausomumo reikalavimai. Nepriklausomumo reikalavimai didžiąja dalimi taikomi tik kandidatams į nepriklausomus narius. Šiais reikalavimais siekiama, kad kolegialaus organo narys nebūtų susijęs su valstybei atstovaujančia institucija (ar kitais VVĮ akcininkais), kurios pavaldume yra VVĮ, nebūtų susijęs su pačia VVĮ, į kurios kolegialų organą kandidatuoja, nebūtų VVĮ auditorius bei nebūtų susijęs su kitais tos VVĮ kolegialiame organe veikiančiais nepriklausomais nariais.
- Specialieji reikalavimai. Šie reikalavimai remiasi kompetencijų sudarymo principu, t. y. nustatomi atsižvelgiant į konkrečius įmonės poreikius bei gali skirtis priklausomai nuo ieškomų kompetencijų. Įprastai specialieji reikalavimai apima vadybos, finansų valdymo, strateginio planavimo ir ūkio šakos, kurioje veikia VVĮ, kompetencijas. Pagal VVĮ poreikius gali būti įtraukiamos ir kitos kompetencijos.
Specialiųjų reikalavimų kandidatams nustatymas yra vienas iš ypač svarbių kolegialaus organo suformavimo komponentų, todėl remiantis Vyriausybės nustatyta VVĮ valdysenos politika, į šių reikalavimų nustatymą įtraukiamos didžiausias atitinkamas kompetencijas ir žinias turinčios institucijos ir įstaigos:
- Valstybei atstovaujanti institucija (akcininkas).
- Profesionali išorinė atrankos agentūra.
- Valdymo koordinavimo centras.
- VVĮ kolegialus organas (jei atrankos metu yra sudarytas).
- Valstybės valdoma įmonė.
Be teisės aktais numatytų reikalavimų, VVĮ kolegialių organų nariams taip pat keliami ir įprasti korporatyvinėje valdysenoje sutinkami lūkesčiai:
- Lyderystė bei gebėjimas priimti sprendimus sudėtingose situacijose.
- Vadybos žinios bei patirtis dirbant aukščiausio lygmens vadovų komandoje ar kolegialiuose organuose.
- Aukštų etikos normų laikymasis.
- Aukštas įsitraukimo lygis.
- Gebėjimas dirbti komandoje bei atstovauti suinteresuotoms šalims.
KOLEGIALIŲ ORGANŲ VEIKLOS PRINCIPAI
Valstybės valdomų įmonių kolegialių organų veiklos principai nesiskiria nuo pasaulinių korporatyvinės valdysenos principų (taikomų ir privataus kapitalo įmonėse). Šie principai apima kolegialaus organo darbo organizavimo, įskaitant savo veiklos vertinimo, metinių veiklos planų sudarymo praktikas, strateginio lygmens sprendimų priėmimą, įmonės veiklos priežiūros užtikrinimą, komunikacijos su įmonės akcininku ir įmonės vadovu palaikymą bei periodinę atskaitomybę.
Dėl VVĮ kolegialiam organui suteikiamos autonomijos, ypač svarbus korporatyvinės valdysenos principų taikymas bei tinkamos komunikacijos tarp valstybei atstovaujančios institucijos (akcininko) ir kolegialaus organo palaikymas. Valstybė iš savo pusės komunikaciją palaiko per periodinius susitikimus su kolegialaus organo pirmininku bei per įmonei rengiamą Lūkesčių raštą. Lūkesčių raštas – svarbiausias formalizuotas dokumentas, kuriame apibrėžiami valstybės lūkesčiai ir sutariami veiklos principai. Iš kolegialaus organo reikalaujama periodinės atskaitomybės akcininkui tiek pristatant veiklos planus, tiek informuojant apie kolegialaus organo veiklą bei svarbiausius sprendimus ar įvykius, susijusius su įmone.
Už kolegialaus organo veiklos organizavimą atsakingas yra pats kolegialus organas, tačiau keliami lūkesčiai, kad kolegialus organas vadovautųsi korporatyvinės valdysenos principais bei užtikrintų efektyvią veiklą. Viena iš tokių praktikų – periodinis ir struktūruotas savo veiklos vertinimas. Savo veiklos vertinimas pasaulinėje praktikoje išskiriamas kaip viena pagrindinių priemonių valdybų veiklos tobulinimui ir vertinimui. Kiekvienais metais VVĮ kolegialūs organai turi atlikti struktūruotą savo veiklos vertinimą, kurio metu identifikuotų kolegialaus organo veiklos trūkumus bei sudarytų veiksmų planą šiems trūkumams šalinti. Savo veiklos vertinimo procesą inicijuoja ir įgyvendina pirmininkas, kuris priima sprendimą dėl metodų, kuriais bus remiamasi atliekant vertinimą, dėl procedūrų atlikimo bei rezultatų apibendrinimo ir pristatymo akcininkui (valstybei atstovaujančiai institucijai).