VVĮ pertvarka
Pertvarkos tikslai
Ilgą laiką nuo Nepriklausomybės atkūrimo valdžios institucijos ir politikai neskyrė pakankamai dėmesio valstybei priklausančių įmonių valdymui. Vienas iš akivaizdžiausių neigiamų rezultatų – veiklos efektyvumo stoka šiame sektoriuje.
Valstybės valdomų įmonių pertvarkos tikslas – spręsti šiuos susidariusius iššūkius, skatinti efektyvumą ir skaidrumą valstybės valdomose įmonėse bei pasiekti, kad valstybė būtų profesionali ir atsakinga įmonių savininkė, aktyviai siekianti didinti turto vertę. Valstybės valdomų įmonių pertvarka siekiama, kad įmonių valdymas būtų skaidrus, pagrįstas gero valdymo principais, orientuotas į aiškius tikslus.
Esminis laukiamas šios pertvarkos rezultatas – didesnis valstybės valdomų įmonių efektyvumas. Efektyvesnė veikla atneša daugialypės naudos tiek pačioms įmonėms, tiek valstybei ir jos piliečiams. Didesnis valstybės valdomų įmonių efektyvumas leidžia padidinti įmonių teikiamų paslaugų ir kuriamų produktų kokybę bei sumažinti teikiamų paslaugų kainą. Didesnis valstybės valdomų įmonių efektyvumas taipogi padidintų įmonių pelningumą ir įnašą į biudžetą, o šias lėšas būtų galima panaudoti finansuojant socialinės apsaugos, švietimo, sveikatos apsaugos, kultūros ir kitus svarbius sektorius.
Skaidri valstybės valdomų įmonių veikla taip pat prisideda prie verslui palankaus klimato kūrimo, o jis būtinas norint į Lietuvą pritraukti daugiau užsienio investuotojų. Dar vienas svarbus aspektas – kapitalo rinkos plėtra. Optimizuojant įmonių veiklą, atsiveria galimybės dalį įmonėms reikalingų lėšų pritraukti iš kapitalo rinkų. Jei į biržų prekybos sąrašus būtų įtraukta daugiau valstybės valdomų įmonių vertybinių popierių, pastebimai padidėtų rinkos kapitalizacija, išaugtų rinkos likvidumas, ji taptų patrauklesnė ir vietos, ir užsienio investuotojams.
Remiantis EBPO rekomendacijomis bei tarptautine gerąja patirtimi, 2010 metais Vyriausybė priėmė Nutarimą „Dėl valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo ir koordinuojančios institucijos paskyrimo“ (vadinamą Skaidrumo gairėmis), kuriuo iškėlė aukštus skaidrumo ir atskaitomybės reikalavimus visoms VVĮ, o 2012 metais – Nutarimą „Dėl valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos aprašo patvirtinimo“ (vadinamą Nuosavybės gairėmis), kuriuo buvo apibrėžta Vyriausybės nuosavybės politika VVĮ atžvilgiu. Nuosavybės gairėse pateikti sprendimai, kokių principų turi būti laikomasi apibrėžiant strateginius tikslus ir nustatant finansinius rodiklius, atskiriant reguliavimo ir nuosavybės funkcijas, sudarant VVĮ valdybas ir stebėtojų tarybas, ir kita. Nuosavybės gairėse įtvirtintos trys esminės VVĮ valdymo stiprinimo priemonės – stiprus akcininkas, stipri įmonių vadovybė bei aiškūs tikslai. Siekiant sustiprinti valdybų ir stebėtojų tarybų nepriklausomumo ir atrankos principus, priimtas Nutarimas „Dėl kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos aprašo patvirtinimo“ (vadinamas Atrankos gairėmis). Atrankos gairės formalizuoja atrankos procesą, nustato VVĮ kolegialių organų sudėtį, reikalavimus kandidatams ir kita. Aiškių tikslų priemonė įgyvendinama nustatant siektinas vidutines kapitalo kainas bei rengiant ir teikiant įmonėms raštus dėl valstybės siekiamų tikslų VVĮ ir keliamų lūkesčių (lūkesčių raštus).