EBPO atnaujino VVĮ valdysenos gaires: brėžiamos naujos VVĮ valdysenos tendencijos
Siekdama atliepti naujausias pasaulines valdysenos tendencijas, Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) atnaujino Valstybės valdomų įmonių (VVĮ) valdysenos gaires, kuriomis vadovausis visos gerąsias EBPO praktikas sekančios šalys. Didžiausias dėmesys atnaujinimuose skirtas valstybės, kaip profesionalios ir aktyvios VVĮ valdytojos, vaidmeniui, vienodų verslo sąlygų užtikrinimui, VVĮ atskaitomybei, skaidrumui ir atskleidimui, taip pat – pristatyta nauja Gairių dalis apie tvarumą.
EBPO sudarytos VVĮ valdysenos gairės yra laikomos pagrindiniu pasauliniu VVĮ nuosavybės ir valdysenos standartu. Valstybei, kaip įmonių savininkei, šios gairės padeda įvertinti ir stiprinti valdomų įmonių nuosavybės ir korporatyvinės valdysenos kokybę.
Kaip pastebi Valdymo koordinavimo centro (VKC) direktorius Vidas Danielius, pasauliui atliekant žaliąją transformaciją ir siekiant tvaraus augimo, valstybės ir VVĮ lyderystė bei gerojo pavyzdžio rodymas kitiems rinkos dalyviams yra labai svarbi.
EBPO VVĮ valdysenos gaires papildė nauja dalimi „VVĮ ir tvarumas“ – siekiama perduoti pagrindinę žinutę apie valstybės bei VVĮ įsipareigojimą prisidėti prie tvarios aplinkos kūrimo visoms suinteresuotoms šalims.
„Naujoje EBPO gairių redakcijoje, tvarumo dalyje akcentuojama VVĮ Nuosavybės gairių papildymo tvarumo tikslais svarba, įtvirtinamas VVĮ valdybų vaidmuo apibrėžiant su tvarumu susijusias rizikas bei galimybes. Pabrėžiama tvarumo ataskaitų teikimo bei reikalavimų, pagrįstų nuoseklia ir patikima informacija, atskleidimo svarba, valstybė skatinama kelti aukštus reikalavimus VVĮ dėl atsakingo verslo standartų bei elgesio su suinteresuotomis šalimis laikymosi“, – sako VKC direktorius V. Danielius.
EBPO VVĮ valdysenos gairėse nauji papildymai buvo atlikti dar keturiose dalyse. Kokie jie?
Valstybės, kaip savininkės vaidmens stiprinimas
Antroje EBPO VVĮ valdysenos gairių dalyje, kurios pagrindinė tema nusako, kad valstybė turėtų veikti kaip sąmoninga ir aktyvi savininkė, užtikrinanti, kad įmonių valdysena būtų vykdoma skaidriai, atskaitingai, profesionaliai ir efektyviai, buvo įtraukti trys nauji teiginiai.
Pirma, jog nuosavybės teisėmis turi būti naudojamasi koordinuotai, kai jos suteiktos keliems kartu veikiantiems nuosavybės subjektams. Antra, buvo patikslinti „nuosavybės“ arba „kontrolės“ apibrėžimai – kaip tai yra įgyvendinama VVĮ įmonių grupėse. Galiausiai, pabrėžta, jog valstybė turi peržiūrėti savo lūkesčius VVĮ tik tuomet, kai iš esmės keičiasi VVĮ misija ir tą daryti skaidriai.
VVĮ pozicija rinkoje – sąžiningos konkurencijos užtikrinimas
Trečioje EBPO VVĮ valdysenos gairių dalyje, kurioje apibrėžiama, kad VVĮ taikoma teisinė, reguliavimo, politinė sistema turėtų užtikrinti vienodas galimybes ir sąžiningas sąlygas kitiems rinkos dalyviams, po gairių atnaujinimo atsirado naujas teiginys, kuriame akcentuojama proporcingo ir skaidraus VVĮ vykdomų specialiųjų įpareigojimų kompensavimo svarba.
Taip pat, naujoje redakcijoje atsirado papildymas, kad VVĮ nėra skatinamos teikti subsidijų ar kitų privilegijų kitoms komercinėms įstaigoms bei tai, kad VVĮ savo veikloje skatinamos vadovautis komerciniais principais.
Skaidrumas, atskaitomybė ir atskleidimas
Naujais teiginiais buvo papildyta ir penkta EBPO VVĮ valdysenos gairių dalis, kurios pagrindinė tezė kaba apie tai, kad VVĮ turėtų būti taikomi tokie patys aukšti skaidrumo, atskaitomybės, sąžiningumo standartai bei apskaitos, audito, informacijos atskleidimo ir atitikties taisyklės, kaip ir listinguojamoms bendrovėms.
Naujoje gairių redakcijoje papildytas atskleistinos informacijos sąrašas turimais įsipareigojimais bei jų nesilaikymo rizika ir galimomis pasekmėmis. Taip pat – su tvarumu susijusi informacija.
Įtvirtinta, jog VVĮ turėtų turėti rizikos valdysenos sistemas, skirtas rizikai nustatyti, valdyti kontroliuoti ir apie ją pranešti. Pabrėžta, jog VVĮ turi įsteigti profesionalią ir savarankišką vidaus audito funkciją.
VVĮ valdybos: sudėtis ir atskaitomybė – valdysenos VVĮ tobulinimas
Papildyta buvo ir šeštoji EBPO VVĮ valdysenos gairių dalis, kurios pagrindinė tezė kalba apie tai, kad valstybė turėtų užtikrinti, jog VVĮ valdybos turėtų reikiamus įgaliojimus bei kompetencijas strateginio vadovavimo, rizikos valdysenos priežiūros bei valdysenos stebėsenos funkcijoms atlikti. Jų veikimas turi būti sąžiningas ir atsakingas.
Naujoje gairių redakcijoje atsirado papildymai, teigiantys, jog turi būti akcentuojama valdybos atsakomybė už rizikos valdyseną, išorės auditą bei vidaus kontrolę. Sugriežtinamos nuostatos dėl valdybos įvairovės, autonomiškumo bei nepriklausomumo.
Taip pat, gairėse buvo atnaujintas nepriklausomumo apibrėžimas ir paaiškintos valdybos pareigos bei atsakomybė, atsižvelgiant į suinteresuotų šalių lūkesčius.